Als het maar goed komt... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Maaike Notenbomer - WaarBenJij.nu Als het maar goed komt... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Maaike Notenbomer - WaarBenJij.nu

Als het maar goed komt...

Door: Maaike Notenbomer

Blijf op de hoogte en volg Maaike

23 Juni 2016 | Nederland, Utrecht

Voor het eerst helemaal alleen op reis...

7 maanden lang zal ik studeren en reizen in het land down under. Het enige dat vaststaat, is dat ik tot begin november zal studeren in Melbourne. Daarna liggen alle opties open. Het is een spannende, maar ook beangstigende gedachte. 7 maanden lang weg van huis, van alles en iedereen waar je van houdt. Hoe neem je zoiets op? Verga je van de heimwee, of brengt het juist een heerlijk gevoel van vrijheid met zich mee? Waarschijnlijk wordt het een combinatie van beide.

Al weken maak je je druk om de meest lastige maar ook meest stomme dingen: Heb ik alles geregeld wat ik moet regelen? Hoe goed je er van tevoren ook over na hebt gedacht, je moet ongeveer 100 keer zoveel regelen als gepland. Je onderhuur, je telefoonabonnement, het stopzetten van je OV, het leeghalen van je kamer, je paspoort, het aangaan van alle soorten en maten verzekeringen, ontslag nemen bij je huidige werk, contact houden met niet een maar 2 universiteiten, het regelen van een verblijfplaats tijdens je studie..

En dit is nog niet een derde van alles wat er komt kijken bij een 'study abroad ervaring'. De meest knullige dingen komen voorbij: om in te kunnen loggen bij mijn DUO wordt er een sms naar je verstuurd met een code die je vervolgens online in kunt vullen. Maar ja, als je zo lang in het buitenland verblijft, krijg je natuurlijk een buitenlands nummer. Dit kun je pas regelen als je een beetje geïnstalleerd bent op de plaats van bestemming en langs kunt gaan bij een telefoonwinkel. DUO, echter, geeft aan dat je het aannemen van een buitenlands nummer (en welk nummer dan precies) moet aangeven voordat je weggaat, omdat ook het nieuwe nummer moet worden bevestigd met het verkrijgen van een sms code op je oude nummer.. Tsja.

Zo krijg je de weken voorafgaand aan je vertrek wel vol. Om de inpakstress en het feit dat je eigenlijk gewoon nog je vakken in Nederland moet halen, nog maar even achterwege te laten. Maar het mag ook wel wat moeite kosten. Ik bedoel, studeren in het buitenland, en dan ook nog zo ver weg: wauw! Niet iedereen krijgt zo'n kans. En daarom wil ik iedereen die een dergelijk avontuur aangaat meegeven: relax. Het komt altijd goed, misschien alleen niet helemaal zoals je had gepland. Als je eenmaal in het vliegtuig zit valt er een last van je schouders, en kun je gaan genieten van al wat nog komen gaat. En dames: accepteer dat je tenminste driekwart van datgene wat je in je koffer of backpack wilt proppen niet mee kan nemen. Ook niet stiekem.

Ik ga het avontuur in elk geval vol goede moed aan. Uitkijkend naar dinsdag werk ik mij door de laatste tentamenstof en t-shirts die toch echt thuis kunnen blijven heen. Een kans als deze kan je tenslotte niet laten liggen.

  • 23 Juni 2016 - 12:01

    Marieke Veen:

    Dag Maaik,
    Leuk dat je een blog gaat bijhouden, ga je zeker volgen.
    Over de heimwee.. ja, in het begin is het lastig maar ontmoet je veel nieuwe mensen en is alles om je heen nieuw, wat je energie en gedachten opslokt. Na drie maanden is er de bekende 'heimwee dip' en wil je naar huis om je geliefden te zien. Wanneer je daar doorheen komt zul je zien dat je inmiddels al vele vrienden hebt gemaakt waar je bent en dat het super dapper is dat je deze stap hebt gezet. En gelukkig is er Skype en de post. Laat me even weten of je het leuk vind maar er is een facebook groep 'tante post' genoemd. Nederlandse vrouwen die all over the world wonen en elkaar kaartjes sturen. Daarnaast is er een facebook groep 'Wereldvrouwen' ook allemaal NL vrouwen die overal over de wereld wonen. Mocht je het leuk vinden kan ik je daar aan toevoegen. Zijn ook vrouwen die in Australie wonen dus wie weet hou je er nog contacten aan over ook...
    Oh en idd, neem niet teveel kleren mee, daar shoppen is veel leuker hahaha. Van een van mijn beste vriendinnen weet ik dat tampons heel erg duur zijn in Australie, misschien gek om te noemen maar misschien heb je er wat aan.
    Komt allemaal wel goed, geniet vooral nog even van je tijd met Rob en je familie voor je gaat.
    Liefs x

  • 23 Juni 2016 - 14:52

    Armijn:

    Hi Maaike,

    Super leuk dat je gaat studeren in Down Under!! Heel tof!! Ga er vooral lekker van genieten en ik ga met plezier al je verhalen lezen. Zo kom ik er ook een beetje in voordat ik in december die kant op ga :).

    Liefs, Armijn xx

  • 23 Juni 2016 - 16:20

    Anja:

    Hai lieve dappere nicht van me,

    De laatste loodjes meisje, gelukkig maar. Inderdaad, als je eenmaal in het vliegtuig zit, kan je avontuur beginnen. En reken maar dat je het naar je zin gaat krijgen. Ik vind het fijn dat we deelgenoot mogen zijn van je reis.
    Liefs, tante An

  • 23 Juni 2016 - 17:19

    Klaas Notenbomer:

    Het gaat helemaal goedkomen meissie. Tot morgen bij Coldplay!
    Kuzz paps

  • 23 Juni 2016 - 17:55

    Anja Oosterhoff:

    Omgekeerd zul je ook gemist worden, dus dat heft elkaar weer op

  • 23 Juni 2016 - 20:06

    Annerieke:

    Hey mate, don't forget to relax yourself! Alleen begrijp ik dat je niet precies weet wanneer en hoe dan. Leuk dit verslag, ik ga het zeker volgen. Ik ben toen ik jouw leeftijd had zelf ook op reis gegaan en ik vond het ook superspannend en soms moeilijk, maar ik heb er nooit een seconde spijt van gehad! Tof dat je het doet! Liefs, Annerieke.

  • 23 Juni 2016 - 20:10

    Opa R:

    En als er eens wat is, gewoon een belletje en dan kom ik.......
    OpaR

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Hi there! Terug naar Australië! Als alles goed gaat zal dit prachtige land wederom 3 maanden mijn thuishaven zijn. Via mijn verslagen probeer ik iedereen thuis een beetje op de hoogte te houden. Enjoy! Liefs, mij

Actief sinds 23 Juni 2016
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 9728

Voorgaande reizen:

05 November 2017 - 29 Januari 2018

There and back again

28 Juni 2016 - 30 Januari 2017

Exploring the country down under

Landen bezocht: